Tentaplugg

Sitter här och rabblar diskrimineringsgrunder, decentralisering och demokratiska värderingar i Lpo94 om vartannat samtidigt som jag ibland kikar ut genom fönstret på den vita värld som breder ut sig. Härligt!:) Ja, med snön alltså.. allt jag läser om blandar sig i huvudet så jag knappt vet vad som är vad längre. Föredrar verkligen hemtentor där man får titta i böckerna och verkligen lära sig vad man läser sig istället för att proppa huvudet fullt med information som man sedan lättare glömmer bort. Det är i alla fall riktigt skönt att alla i förseminariegruppen skrev sammanfattningar på lite olika böcker så att man inte behöver dra igenom alla och själv försöka reda ut vad som kan vara viktigt. Ibland lyckas man dock lära sig lite utantill. Som t.ex. de demokratiska värderingar som man enligt läroplanen ska inlemma i sina elever. I gruppen satte vi ihop alla de första bokstäverna till en mening som gör att man kommer ihåg lite bättre. I MAJS.

I ndividens frihet och integritet
M änniskolivets okränkbarhet
A lla människors lika värde
J ämställdhet mellan kvinnor och män
S olidaritet med svaga och utsatta

Det är nog en sån där sak som kommer att sätta sig för evigt. Det är som alkolholramsan som man fick lära sig på kemin på högstadiet, den kan jag fortfarande. Metan, Etan, Propan, Butan, Pentan, Hexan, Heptan, Oktan, Nonan, Dekan. Fast... den vet jag inte vad jag har för nytta av.:P

Kom på att jag hade ett paket att hämta upp på Statoil så när jag kände huvudvärken komma efter lunch tog jag mig ut i snålblåsten och tog en liten promenad i samband med att jag hämtade paketet. Det var kallt och blåsigt, men samtidigt riktigt härligt. Känns att julen är på väg.:) I paketet fanns förresten en present till min brorsdotter. Jag beställde den, men kom sen på att jag redan har köpt julklapp till henne. Men den var så billig så jag tänkte att jag kan köpa den nu ändå och ge henne den i födelsedagspresent nästa år... I Juli....:P Sen hade jag beställt "Gudar och gudinnor i antik mytologi - 100 gestalter och myter du bör känna till" av Malcolm Day. Tänkte att den kunde vara bra att ha, men nu när jag kollat igenom den känns den som kvällsläsningsmaterial, så rolig verkar den.:) Handlar om allt från furierna till Kalypso.

Jaha... mer då? Nej, det var inget mer tror jag..:P Nu ska jag skriva ut lite gamla tentor och titta på. Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0